maandag 25 november 2013

Sociale mediawijsheid in het #SMhuis

Afgelopen week mocht ik twee keer een workshop verzorgen tijdens de miniconferentie Social media in het mbo georganiseerd door het CvI in het innovatiehuis, Den Bosch.
Wanneer je dit allemaal probeert samen te pakken in een hashtag krijg je het spannend klinkende #SMhuis.

Spannend was het zeker!

Tijdens mijn workshop ging ik namelijk in op praktijkvoorbeelden van sociale media en webtools. Dat is spannend omdat een voorbeeld altijd afhankelijk is van allerlei factoren en daarom niet altijd hetzelfde effect hoeft te hebben op je eigen school. Toch gaf het gelukkig wel beelden en perspectief waarmee de aanwezige docenten, bestuurders en andere enthousiastelingen aan de slag kunnen gaan.

Naast de praktijkvoorbeelden ging ik ook in het op het online lesprogramma Mediawijsheid in het mbo (http://mediawijsheidinhetmbo.nl) waarbij de deelnemers zelf moest uitmaken hoe mediawijs zij eigenlijk zijn.
Ook hier was het spannend want dat is niet iets waar je zomaar antwoord op kunt geven! Nee, het geeft juist ruimte voor discussie en standpuntbepaling. Sociale media en mediawijsheid zijn twee thema’s die zich daar uitstekend voor lenen. Als leraar maatschappijleer geniet ik daarvan, want juist het gesprek zorgt ervoor dat er beweging komt! Die beweging is soms spannend voor individuele personen en organisaties maar kan ook ontspannend gaan werken omdat je er wezenlijke doelen mee kunt behalen!

Wat dat betreft had deze miniconferentie wel maxi mogen zijn, want er is zoveel om te bespreken en te delen… Maar, gelukkig hebben we daarvoor het internet waar dit allemaal vrolijk verder kan gaan via bijvoorbeeld de kanalen van Social media in het mbo (http://socialmediainhetmbo.nl)

Ik wil de organisatie, de sprekers en de deelnemers enorm bedanken voor deze (ont)spannende dagen en hoop jullie (online) weer te zien!

Ashwin Brouwer

Geen opmerkingen:

Een reactie posten